Het starten van een eigen webshop is een grote en spannende uitdaging die tegenwoordig steeds meer ondernemers overwegen. Of je nu een fashionlover bent, digitale diensten aanbiedt of jouw handgemaakte producten wilt delen, een online webshop biedt talloze mogelijkheden. Een online webshop kan heel succesvol zijn, maar een webshop beginnen brengt ook kosten met zich mee Welke kosten nodig zijn voor het beginnen van een online webshop, dat lees je in dit artikel.
Voordat we dieper ingaan op de kosten, is het belangrijk om op een rijtje te zetten wat je nodig hebt voor een succesvolle webshop:
Om een helder beeld te krijgen van de webshop kosten, zochten we voor bovenstaande elementen de bijbehorende gemiddelde kosten voor je uit.
De domeinnaam is de naam/het adres van je webshop. Het registreren en behouden van de domeinnaam is een maandelijks of jaarlijks terugkerende kostenpost. Deze kosten zijn afhankelijk van een aantal factoren, zoals de gekozen extensie (.nl, .com, .shop, etc.) en de beschikbaarheid van de domeinnaam. Je zult ongeveer rekening moeten houden met kosten tussen de €10 en €50 per jaar.
Naast de domeinnaam heb je voor het opzetten van een webshop ook een webhosting nodig. Webhosting verzorgt de serverruimte waar je webshop op draait. De kosten voor de hosting van je webshop zijn afhankelijk van factoren zoals de grootte en snelheid van het domein, voor een eenvoudige website hou je rekening met bedragen tussen de €5 en €20 per maand. Het hosten van grotere websites die meer verkeer ontvangen en daarom sneller moeten kunnen opschalen, kost doorgaans zo'n €50 per maand, maar de kosten kunnen oplopen tot honderden euro's per maand. Dit is sterk afhankelijk van de gekozen specificaties voor je website.
Het gekozen webshopplatform is misschien wel één van de belangrijkste keuzes die je moet maken. Populaire platformen zijn Shopify en Magento. Beide hebben hun eigen functies en bijbehorende prijzen. De totale kosten voor een webshop beginnen, hangen voor een groot gedeelte af van het platform dat je kiest. Zo vraagt Shopify bijvoorbeeld anno 2024 tussen de €29 voor een basispakket en tot wel €299 per maand voor grotere pakketten. De gemiddelde kosten voor een webshop platform liggen tussen de €5 en €100 per maand. Wederom afhankelijk van de grootte en complexiteit van de webshop.
SaaS versus eigen hosting Ook is het belangrijk om te bepalen of je gebruik wil maken van een SaaS-oplossing of een eigen hosting. SaaS staat voor Software as a Service. Dit zijn platformen als Shopify, BigCommerce en Wix. Deze platformen verzorgen de host en het onderhoud van je website. Hierdoor hoef je je aan de ene kant minder zorgen te maken over technische zaken, maar ervaar je aan de andere kant minder flexibiliteit en komt er een maandelijkse kostenpost bij kijken. Kies je voor een eigen hosting? Dan heb je volledige controle en flexibiliteit, maar dien je wel rekening te houden met extra verantwoordelijkheden, zoals servicebeheer, updates en de beveiliging van je website.
Bij het starten van een webshop dien je ook een keuze te maken tussen een open-source software en een SaaS-oplossing. Platformen zoals Magento Open Source, WooCommerce en PrestaShop, zijn gratis te gebruiken. Hierbij is het wel belangrijk te benoemen dat je hiervoor technische kennis of de hulp van een ontwikkelaar nodig hebt. Kies je voor een SaaS-oplossing, dan ervaar je minder technische uitdagingen en een snellere opstarttijd. Over het algemeen zijn deze platforms echter een stuk minder flexibel op het gebied van maatwerk en specifieke aanpassingen.
Het ontwerp speelt een grote rol in de eerste indruk die klanten ervaren wanneer ze voor het eerst op de website terechtkomen. Door te kiezen voor een uniek design in plaats van standaard en goedkope thema’s, zorg je er voor dat je een goede eerste indruk achterlaat bij je websitebezoekers. De kosten voor thema’s zijn erg uiteenlopend. Zo zijn sommige ontwerptools gratis en kunnen premium doe-het-zelf ontwerptools ook meerdere honderden euro’s kosten. Als je een website geheel naar eigen wensen wilt laten ontwerpen, is het mogelijk om een webdesigner in te schakelen. De kosten voor het ontwerpen van een webshop beginnen vaak vanaf een startbedrag van €500 en kunnen oplopen tot duizenden euro’s, afhankelijk van je wensen en eisen.
Naast het ontwerp van je website moet je ook rekening houden met investeringen in de branding van je merk. Als je een logo wilt laten ontwerpen, ben je al snel tussen €100 en €500 kwijt. Denk daarnaast aan promotiemiddelen als flyers of naamkaartjes.
Om ervoor te zorgen dat websitebezoekers ook daadwerkelijk producten of diensten van je website kunnen kopen, is het belangrijk om een betrouwbare betaalprovider te kiezen, zoals Mollie of PayPal.
Het voordeel voor startende webshopeigenaren is dat deze betaalprovider geen maandelijkse kosten vraagt. De kosten die je kwijt bent aan betaalsystemen worden vaak per transactie berekend. Zo rekent Mollie bijvoorbeeld €0,29 per iDeal transactie en een percentage van creditcardbetalingen.
PayPal vraagt daarentegen niet alleen een vast tarief van €0,30 per transactie, maar ook ongeveer 2,9% van de hoogte van die transactie. Dit kan dus oplopen bij hoge bestellingen. Wanneer je een webshop gaat starten, is een herkenbare betaalprovider belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat alle bezoekers zonder twijfel of argwaan een bestelling op je webshop plaatsen.
Naast alle aspecten om de webshop fysiek klaar te zetten voor klanten, dient de webshop ook te voldoen aan de geldende wet- en regelgevingen, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Om ervoor te zorgen dat je webshop aan alle wetten en regels voldoet, is het verstandig om juridisch advies in te winnen. Het starten van een webshop brengt ook juridische kosten met zich mee, omdat je te maken kunt krijgen met complexe juridische vraagstukken. Deze kosten kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s. Daarnaast is het belangrijk om een SSL-certificaat te hebben om gegevens veilig te verzenden. De kosten voor dit certificaat kunnen aanzienlijk variëren, tussen de €10 en €150 per jaar.
Het design en de opzet van je webshop zijn slechts het begin. De website is geen doel, maar een middel. Het is uiteraard belangrijk dat je klanten aantrekt. We raden daarom aan om te investeren in marketing en promotie, zoals SEA (zoekmachine adverteren) en SEO (zoekmachineoptimalisatie). Beide marketingstrategieën kunnen tijdrovend zijn. Het kan daarom fijn zijn om dit werk uit handen te kunnen geven aan bijvoorbeeld een SEO-specialist. Een SEO-specialist rekent meestal tussen de €50 en €150 per uur, afhankelijk van ervaring.
Naarmate je webshop groeit, zal het aantal bestellingen ook toenemen. Het kan daarom lastig zijn om alle logistieke processen in eigen beheer te houden als je ook nog je vaste baan ernaast wilt behouden. Er komen namelijk naast bovenstaande webshop kosten, ook een aantal logistieke werkzaamheden om de hoek kijken. Denk aan voorraadbeheer, verzending en retournering. Bij E-Logistics JHT helpen we je graag met deze processen. Als logistieke partner ontzorgen we je van een hoop logistieke werkzaamheden, zoals warehousing, orderpicking en retourzendingen. Op deze manier kun jij je focussen op de groei van je bedrijf en je huidige baan en zorgen wij voor de afhandeling van operationele en logistieke zaken.
Of je nu een kleding webshop wilt beginnen en hier de kosten van wilt berekenen, of liever een ander soort online winkel opent, het is belangrijk om een budget op te stellen en vooraf rekening te houden met de kosten, besproken in dit artikel. Slimme investeringen en doordachte keuzes zorgen ervoor dat je je webshop succesvol kunt opzetten zonder dat je voor verrassingen komt te staan. Houd ook goed in gedachten dat een webshop beginnen niet alleen kosten, maar ook een hoop tijd en moeite in beslag neemt. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over beslissingen voordat je besluit om een webshop te beginnen.
Heb je interesse of een vraag?
Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.