Eén van de grootste struikelblokken voor startende ondernemers is de noodzaak om voorraad aan te leggen. Dit zorgt in veel gevallen voor hoge kosten en logistieke kopzorgen. Een webwinkel beginnen zonder voorraad zou daarom voor veel mensen ideaal zijn. Op deze manier heb je geen omkijken naar een grote voorraad, opslagruimte en andere logistieke taken. Daarnaast kunnen ondernemers met relatief weinig startkapitaal op deze manier ook een e-commerce business opzetten.
Dit businessmodel wordt vaak gerealiseerd via dropshipping en point-on-demand services, waardoor je als ondernemer je producten kunt verkopen, zonder dat je deze zelf op voorraad hoeft te houden. Bij dropshipping verkoop je producten via je website die je zelf niet op voorraad hebt liggen. Je bestelt het artikel bij je gekozen leverancier op het moment dat een klant een bestelling plaatst. De leverancier zorgt er dan voor dat het product bij de klant geleverd wordt. Print-on-demand is ook een vorm van dropshipping. Hierbij worden de producten pas gemaakt als de klant een bestelling plaatst. Het gaat hierbij vaak om gepersonaliseerde items. Zo hoef je je dus als ondernemer geen zorgen te maken over de productie, het inpakken en verzenden van bestellingen. Je kunt ook via een fulfilment partner het voorraadbeheer en de logistieke afhandeling uitbesteden. In deze blog geven we je 5 tips om je eigen webshop zonder voorraad te beginnen!
Om een succesvolle webshop te beginnen zonder voorraad, is het belangrijk om je te focussen op een specifieke nichemarkt. Het focussen op een doelgroep met bepaalde interesse zorgt ervoor dat je gerichter en effectiever marketingstrategieën kunt toepassen. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand hiervan social media kanalen inzetten en content en advertenties afstemmen om zo de doelgroep gericht aan te spreken. Dit leidt over het algemeen tot hogere conversiepercentages. Ook zorg je er zo voor dat je minder hoeft te concurreren met grote retailers.
Daarnaast is het belangrijk om een niche uit te kiezen waar je zelf affiniteit mee hebt. Op deze manier straal je namelijk, bewust of onbewust, meer passie uit.
Wanneer je een webshop wilt starten zonder voorraad, is het belangrijk om te begrijpen dat je afhankelijk bent van leveranciers. Zij sturen de producten namelijk naar de klanten of naar jouw voorraadopslag.
Vanwege de grote afhankelijkheid van leveranciers, kun je er ook voor kiezen gebruik te maken van een verzendpartner. Om de beste partners en leveranciers uit te kiezen, raden we aan om hier grondig onderzoek naar te doen. Lees bijvoorbeeld de reviews van andere webshops om zo de juiste keuze te maken. Als je vervolgens de juiste partners hebt gevonden, is het maken van duidelijke afspraken een cruciaal aspect. Zo is het namelijk succesbepalend dat er duidelijke afspraken komen over de levertijden, de productkwaliteit en het retourbeleid. Slechte communicatie kan namelijk zorgen voor klachten van klanten wat uiteindelijk weer resulteert in een negatief merkimago van je online webwinkel. Bij E-Logistics JHT ben je aan het juiste adres voor de opslag, verwerking en verzending van producten. Op deze manier kun jij je focussen op de groei en marketing van je webwinkel, zonder omkijken naar logistieke zaken.
Wanneer je een eigen webwinkel wilt beginnen zonder voorraad, ben je verantwoordelijk voor de klantenservice. Een goed bereikbare en betrouwbare klantenservice kan ervoor zorgen dat je je onderscheidt van de concurrentie. Zo is het belangrijk om snel te reageren op vragen of klachten en om transparant en eerlijk te zijn over levertijden en eventuele vertragingen. Ook is het retourbeleid voor veel klanten een belangrijk aspect. Geef daarom duidelijk aan op de website wat het retourbeleid inhoudt. Vele klanten waarderen het daarnaast ook wanneer ze op de hoogte worden gehouden van de status van hun bestelling.
Om de juiste doelgroep te kunnen bereiken, is het belangrijk om effectieve branding en marketingstrategieën in te zetten. De online webwinkelwereld is namelijk een competitieve markt waarin het succes van je webshop onder andere afhankelijk is van de manier waarop je je onderscheidt van de concurrent. Bepaal daarom eerst je merkidentiteit. Wat is je missie en visie? Wat maakt jouw producten uniek? Daarnaast is het maken van een professionele website een manier om de aandacht te trekken van potentiële klanten. De website is in de meeste gevallen namelijk het eerste contactpunt. Zorg er dus voor dat je website gebruiksvriendelijk is.
Het aanbieden van een efficiënt retourproces zorgt voor een positieve klantervaring en klanttevredenheid. We begrijpen dat het voor je als ondernemer en webwinkeleigenaar lastig is om alle ballen hoog te houden. Bij E-Logistics zijn we gespecialiseerd in onder andere retourafhandelingen. Zo helpen we je met de volgende taken:
• Het bijhouden van de retouradministratie
• Het snel en professioneel verwerken van de retours
• Het hergebruiken of herstellen van retourproducten
• Kosten- en tijdbesparing door efficiënte retourverwerking
Een webwinkel beginnen zonder voorraad is voor ondernemers een unieke kans om zonder zware financiële lasten en een hoop logistieke werkzaamheden succesvol te zijn. Bij E-Logistics JHT helpen we je graag een handje mee. Onze fulfilmentdiensten zorgen ervoor dat je geen omkijken hebt naar logistieke taken zoals retourverwerking, productopslag en transport. Met bovenstaande tips kun je vandaag nog beginnen met je eigen webshop zonder voorraad!
Heb je interesse of een vraag?
Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.